Pgb huisbezoek
Elk jaar gaan we bij een deel van onze budgethouders op huisbezoek. Dit doen we in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Als u een indicatie voor de Wet langdurige zorg (Wlz) heeft en gebruik maakt van een persoonsgebonden budget (pgb) komt u automatisch aan de beurt.
Het doel van het pgb huisbezoek
Tijdens het huisbezoek willen we graag persoonlijk van u horen of u tevreden bent over de zorg die u via uw pgb krijgt. We kijken samen met u welke zorg u inkoopt en of deze bij u past. Daarnaast controleren we of u uw pgb besteedt waarvoor het is bedoeld en hoe het gaat met de administratie. U mag tijdens het huisbezoek ook vragen stellen en om informatie en advies vragen.
Uitnodiging
Als u geselecteerd wordt voor het pgb huisbezoek nemen wij telefonisch contact met u op om u uit te nodigen voor het pgb huisbezoek en een datum af te spreken. Daarna bevestigen wij de afspraak per post. Als het ons niet lukt u om u telefonisch te bereiken wordt u op een willekeurige datum ingepland en ontvangt u de uitnodiging per post.
Aanwezigen tijdens het huisbezoek
Vanuit ons zorgkantoor komen 2 medewerkers op huisbezoek. Zij voeren het gesprek met u als budgethouder wanneer dat mogelijk is. Als u een pgb-beheerder of een gewaarborgde hulp heeft moet deze ook aanwezig zijn tijdens het huisbezoek.
Zorgverleners mogen niet aanwezig zijn bij het huisbezoek, behalve:
- ouder(s), die zorgverlener zijn voor hun kind.
- kinderen die voor hun (schoon)ouder(s) zorgen.
- de partner die voor de budgethouder zorgt en op hetzelfde adres woont.
Soms is het voor de budgethouder niet altijd mogelijk het hele gesprek aanwezig te zijn of deel te nemen aan het gesprek. Een korte kennismaking met budgethouder is noodzakelijk om een juiste beoordeling te kunnen doen.
Legitimatie
Alle aanwezigen moeten zich kunnen legitimeren. Is vooraf afgesproken dat de budgethouder niet bij het gesprek aanwezig kan zijn? Zorg dan voor een (kopie) legitimatiebewijs.
Na het huisbezoek
Na het huisbezoek beoordelen wij de informatie die uit het bezoek is gekomen en stellen wij u per brief op de hoogte van de uitkomst. Als alles in orde is blijft u uw pgb ontvangen zoals u dat gewend bent. Het kan ook zijn dat u mogelijk nog acties moet uitvoeren, omdat wij bevindingen hebben op uw pgb administratie of vinden dat uw zorgverlener geen passende Wlz-zorg verleent. Wij vragen u dan om dit aan te passen. Als wij vaststellen dat u uw pgb niet besteedt waarvoor het bedoeld is moeten wij uw pgb stoppen en kunt u overstappen naar zorg in natura.
Als u het niet eens bent met de uitkomst van het huisbezoek dan kunt u daar bezwaar tegen maken. Het huisbezoek zelf is verplicht, daar kunt u geen bezwaar tegen maken.
Wij staan u graag te woord
Wilt u meer informatie en advies? Dan kunt u contact opnemen met onze afdeling Pgb op telefoonnummer: (010) 242 27 46.