Zorgkantoor DSW gebruikt cookies

Wij (en derde partijen) gebruiken de cookies om de website te verbeteren en u gerichte informatie te bieden. Als u alle cookies accepteert, geeft u naast de verplichte functionele cookies toestemming voor het plaatsen van analytische cookies en volg cookies.

  • Analytische cookies: meten het gebruik van de website, om de gebruikerservaring te verbeteren en problemen te signaleren.
  • Volg cookies: meten uw internetgedrag en voorkeuren, zodat we gerichte informatie op onze website kunnen aanbieden. Deze cookies kunnen ook op andere websites gebruikt worden.

U kunt uw cookie instellingen altijd later aanpassen via ons cookiebeleid.

Instellen

Cliëntondersteuning

Heeft u een Wlz indicatie en heeft u vragen over de keuze voor een zorgaanbieder of de zorg? Of bent u misschien al in zorg bij een zorgaanbieder maar heeft u vragen over de wijze waarop uw zorgvraag wordt ingevuld?

Wat is cliëntondersteuning?

Cliëntondersteuners denken met u mee over hoe u de zorg die het beste bij uw situatie past goed kunt organiseren. De cliëntondersteuning is vooral gericht op de versterking van uw positie, zodat u weloverwogen keuzes kunt maken over uw zorg. Cliëntondersteuning kan door het zorgkantoor geboden worden. Daarnaast kunt u ook kiezen voor onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO). Een cliëntondersteuner staat naast u, denkt mee (los van alle partijen) en betrekt waar mogelijk uw sociale netwerk (bijvoorbeeld familie, mantelzorgers en vrijwilligers) bij het zoeken naar oplossingen. De cliëntondersteuner kent het zorgaanbod bij u in de buurt. Een onafhankelijke cliëntondersteuner (OCO) heeft meer zicht op het aanbod buiten ons werkgebied en heeft meer mogelijkheden bij het ondersteunen van het opstellen van zorgplannen en persoonlijke plannen.

Wat kan de cliëntondersteuner voor u betekenen?

 

Een cliëntondersteuner kan u informatie, advies en ondersteuning geven. Denk bijvoorbeeld aan:

 

  • Informatie en advies over het zorgaanbod in de regio; verschillende zorgvormen, cliëntenrechten en eventuele wachtlijsten;
  • Ondersteuning bij het kiezen van Wlz-zorgaanbieder of zorg die het beste bij uw situatie past;
  • Advies en ondersteuning bij het opstellen, bijstellen en evalueren van een persoonlijk plan of zorgplan.
  • Ondersteuning bij een herindicatie door informatie te geven over hoe de procedure in zijn werk gaat en wat de mogelijkheden en risico's zijn.

Cliëntondersteuning wordt door het zorgkantoor geboden, hier vindt u de contactgegevens van het zorgkantoor. Daarnaast kunt u voor onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO) terecht bij:

Als u hier de voorkeur voor heeft of al ervaring heeft met de onafhankelijke ondersteuning van MEE, Zorgbelang of Cliëntondersteuning Plus en hier verder gebruik van wilt maken, dan kunt u hen rechtstreeks benaderen. Op de website Regelhulp.nl vindt u meer informatie over onafhankelijke cliëntondersteuning.

Er zijn geen kosten verbonden aan cliëntondersteuning.

Naar boven