Crisiszorg
Indien er in de thuissituatie sprake is van een crisis, dan kunt u contact opnemen met uw huisarts.
Crisiszorg voor de gehandicaptenzorg
Per 1 januari 2021 is de crisisregeling voor de gehandicaptenzorg veranderd. De zorgkantoren werken voortaan samen met crisisregisseurs. Zij beoordelen de crisis en welke crisiszorg de cliënt nodig heeft. Dit kan een crisisopname zijn, maar er kan ook een Crisis- en OndersteuningsTeam (C.O.T.) ingezet worden. Neem hiervoor contact op met uw huisarts.
Crisiszorg voor thuiszorg, verpleging en verzorging
Wanneer een melding van een urgente situatie wordt ontvangen, vindt er een beoordeling plaats door de huisarts (of eventueel door een wijkverpleegkundige in het geval van een zorgprobleem). Als uit de beoordeling blijkt dat er geen ziekenhuiszorg of acute GGZ-zorg noodzakelijk is, wordt er gekeken of de cliënt met inzet van zorg en ondersteuning thuis kan blijven of (tijdelijk) opgenomen moet worden. Voor een goede afweging hiervan, moet de huisarts bekend zijn met de (thuis)situatie van de cliënt in de afgelopen 24 uur.
Crisiszorg voor de GGZ
Voor de groep cliënten met een indicatie voor een GGZ-zorgprofiel geldt een afwijkend proces voor het regelen van crisiszorg. De crisiszorg wordt namelijk door de zorgverzekeraars georganiseerd via de Regionale GGZ-crisisdienst. Neem hiervoor contact op met uw huisarts.